Cari artikel di sini

Khasiat Lemon



Semestinya ia mempunyai rasa yang sangat masam, tapi mampu menyalurkan manfaat kepada kesihatan & kecantikan.

Kulit Kusam

Kulit kering dan kusam akibat sel kulit yang dah mati boleh dirawat dengan kaedah yang paling mudah & murah. Campurkan sedikit jus lemon & oat sehingga menjadi seperti tanah liat. Biarkan selama 10 minit. Kemudian sapukan pada kulit. Lakukan setiap hari. Anda pasti akan nampak hasilnya.


Kulit cerah

Bagi yang mempunyai masalah siku dan bawah lengan yang gelap, gosok potongan lemon di bahagian tersebut. Ia membantu mencerahkan kawasan gelap.


Jerawat

Topeng wajah berunsurkan lemon memang sangat mujarab untuk merawat wajah yang berjerawat. Biarkan selama 10 minit sehingga kering. Ia akan kelihatan sedikit merah pada awalnya tetapi akan memberi kesan jernih & sihat kemudiannya.


Mencerahkan tompokan wajah

Jika korang berdepan dengan masalah bintik-bintik hitam, perahan lemon yang dicampurkan dengan sedikit gula mampu memudarkan bintik-bintik gelap. Biarkan selama 10 minit, kemudian basuh dengan air suam.


Meredakan batuk.

Secawan teh panas yang dicampurkan dengan madu dan perahan lemon dapat melegakan sakit tekak yang perit.


Tenaga segar

Kajian menunjukkan haruman sitrus seperti lemon mampu membangkitkan mood dan mensimulasikan minda. Buat sendiri dengan mencampurkan perahan lemon bersama air sejuk ke dalam botol semburan. Kemudian semburkannya pada wajah.

Artikel menarik yang lain :