Cari artikel di sini

Testosteron : Hormon Seks Lelaki



Testosteron merupakan hormon seks lelaki yang paling penting. Hormon ini berfungsi dalam hubungan seks, pembentukan fizikal serta mental dan penampilan anak lelaki. Hormon ini bertanggungjawab ketika akil baligh. Tetapi untuk lelaki dewasa, hormon ini berfungsi unutk meningkatkan ghairah seksual, pembentukan otot, pengurangan pengumpulan lemak, keyakinan diri dan daya tahan badan.

Kemuncak hormon lelaki berlaku pada usia 20-30 tahun dimana mampu mencapai 700 juta produksi sperma. Kemudian berlaku penurunan 6-7 juta tahun-tahun berikutnya. Sekurang-kurangnya 5-7 mg testosteron diproses oleh testis setiap hari.


Testosterone Deficiency Syndrome (TDS) andropause, atau sindrom kekurangan testosteron merupakan suatu keadaan di mana produksi testosteron dari testis tidak mencukupi. Berkurangnya hormon ini pula akan mengakibatkan terganggunya metabolisme, meningkatkan kadar gula dalam darah, kolesterol tinggi serta hipertensi ringan. Pada akhirnya, ia mampu mengarah kepada penyakit jantung dan diabetes melitus.

Artikel menarik yang lain :