Cari artikel di sini

Bahaya Pemanis Tiruan



Anda suka manis?

Sama ada suka atau tidak macam mana sekalipun gula tetap digunakan dalam pemakanan seharian. Penggunaan gula dalam seharian tidak dapat dielakkan.

Tapi, tahukah kita bahawa gula adalah tidak baik untuk kesihatan?
Gula merupakan sumber karbohidrat penting untuk tenaga. Namun begiru, pengambilan gula yg berlebihan boleh mengakibatkan pelbagai penyakit antaranya diabetes, kerosakan gigi, menaikkan berat badan dan pelbagai lagi. Oleh itu, terdapat pelbagai produk pemanis tiruan telah dikeluarkan untuk menggantikan gula.

Untuk pengetahuan semua, pemanis tiruan sama juga dengan gula di mana memberikan kesan negatif kepada kesihatan. Ini kerana, gula tiruan merupakan sucralose.



Apa pula sucralose?
Sucralose adalah pemanis tiruan yg mana atom klorin ditambah ke dalam molekul gula.

Dan apa pula kesan sucralose?

-Sucralose boleh menghasilkan bahan kimia penyebab kanser. Sebatian karcinogenik dioksin dihasilkan bila sucralose dipanaskan.
-Sucralose meningkatkan risiko Penyakit Radang Usus (IBS).
-Sucralose boleh menggalakan kepada penyakit diabetes. Walaupun sucralose boleh menambahkan kandungan gula dalam darah, peningkatan 20% dalam paras insulin dan penurunan 7% pada pembersihan insulin, penunjuk penurunan insulin sensitivity.
-Sukralose menjadikan diabetes makin teruk. Bagi yang alami diabetes pastinya akan guna sucralose untuk elakkan gula. Tetapi, sucralose menunjukkan peningakatan glycosylation haemoglobin dalam pesakit kencing manis.
-Sucralose adalah punca kepada penyakit migraine.
-Sucralose menyebabkan kerosakan limpa dgn mengurangkan berat limpa.
-Sucralose boleh menyebabkan kerosakan pada system imun iaitu kalenjar tymus.
-Sucralose boleh menyebabkab kerosakan pada DNA.
-Sucralose boleh menyebabkan kerosakan pada buah pinggang.

Kredit : carigold forum

Artikel menarik yang lain :