Cari artikel di sini

Tips Penjagaan Mata Apabila Menggunakan Komputer



Tahukah anda mengenai pengaruh komputer dan sinar radiasi yang dipancarkan monitor dapat menganggu kesihatan mata kita?

Berikut beberapa tips mengatasi kelelahan dan ketegangan mata di saat bekerja di depan monitor. Mudah-mudahan kita dapat menjaga pancaindera kita yang paling utama in.

1) Jangan terlalu dekat dgn monitor ( Minimal jarak dengan mata +- 75 cm)

2) Pencahayaan:

-Jgn berkerja dalam ruangan yang terlalu terang boleh menyilaukan mata.
-Jgn pula bekerja dalam ruangan yang terlalu gelap atau redup. Kerana akan membuatkn bekerja terlalu keras seterusnya dpt memenatkan mata.


3) Gunakan filter monitor- untuk mengurangi sinar yang menyilaukan dan radiasi yang dipancarkan layar monitor. Plhan sy gunakan filter glass monitor.

4) Bekerjalah dengan font yang cukup besar atau zoom supaya nampak dgn jelas. Jgn paksa mata kita baca tlsn kecil. Mata kita bukan mikroskop, hee.

5) Istirahatkan mata buat seketika. Relaks mata sekejap. Pejam atau kedip2 mata. Xpn, smasa mghadap komputer tu, kedip byk2 sebab ini dapat mjaga mata anda supaya sntiasa lmbp n xkering.

6) Bila lama mata terlalu tumpu pada jarak dekat terlalu lama, alihkan pndgn anda ke arah yg jauh. Lakukan setiap 30 minit.

7). Periksa kacamata atau 'contact lense' yg anda pakai. Mana tahu power naik anda xperasan, ini akan mybabkn mata anda bkerja lebih kuat dari biasa.

Sayangi mata anda! heee

Artikel menarik yang lain :